דו"ח הביניים על מותו של לוחם מג"ב: לא היה שינוי בהוראות הפתיחה באש

קובי פינקלר 1 Comment on דו"ח הביניים על מותו של לוחם מג"ב: לא היה שינוי בהוראות הפתיחה באש

על פי ממצאי הביניים מהתחקיר, "נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן". עם זאת, "לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם"

סמ"ר בראל חדריה שמואלי
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בימים האחרונים הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מסקנות הביניים של תחקיר אירוע הפרת הסדר האלימה במהלכה נפל לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל. הלקחים והמסקנות שהוצגו בשלב זה, הם חלק מתהליך התחקור שהחל מיד לאחר האירוע ויימשך עד להשלמתו באופן יסודי, נוקב ומעמיק, כמצופה מכל תחקיר בצה״ל.

צה"ל הציג הבוקר (שישי), את עיקרי התחקיר הראשוני למשפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל.

על פי ממצאי התחקיר, במוצאי השבת, 21 באוגוסט 2021, התפתחה התפרעות אלימה סמוך לגדר בצפון הרצועה, במהלכה מחבל ירה לעבר לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מספר ימים נקבע מותו בבית החולים "סורוקה".

מהתחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים.

עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.

במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה".

הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

דובר צה"ל מסר: "צה״ל ממשיך בהערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה. צה"ל מוסיף להשתתף בצער המשפחה ולנחמה".

עו״ד רן כהן רוכברגר, הפרקליט המלווה את משפחתו של בראל ז״ל מסר בתגובה לתחקיר: "לפני זמן קצר שמעה המשפחה את הסקירה של התחקיר שנערך בצה״ל מאת אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמח״ט הגזרתי. המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים – ולא קיבלה תשובות מספקות".

"המשפחה בסערת רוחות גדולה – מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר – לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו".

"בראל ז״ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדר – כשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה".

"המשפחה תמשיך לדרוש, לתבוע, שהצבא יערוך בדיקה ראויה, ביקורתית ושקופה, לא מצד הדרג הפיקודי שבודק את עצמו – אלא במסגרת ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית".

אתמול (חמישי) הגיב לראשונה הרמטכ"ל, אביב כוכבי לביקורת על ההתנהלות שהובילה למותו של הלוחם ואמר כי "החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    למה לא הרגו את הערבי הפוגע ,?